1 de juny del 2008

Zlavoj Zizek, la violència subjectiva

Zizek, Slavoj, Violence, London, 2008, Profile Books LTD

Qui vulgui estar al dia de les publicacions del filòsof eslovè Slavoj Zizek ho té difícil: només en el que portem d'any, li han publicat tres llibres. Un d'ells , a l'editorial britànica Profile Books, amb el clar i contundent títol Violence. De les múltiples cares d'aquest prolífic filòsof – divulgador de Lacan, intèrpret de l'idealisme alemany, comentarista de pel·lícules – aquí en predomina, sense que les altres no hi deixin d'estar presents, la d'opinador  a partir de fets de l'actualitat (huracà Katrina, caricatures de Mahoma, Dia Mundial de la Masturbació...). 


Darrera del que anomena “violència subjectiva” - els actes amb agressivitat  duts a terme per individus concrets, els quals tothom fàcilment detecta com a actes violents i/o criminals-, hem de fixar-nos, argumenta Zizek, en el  rerafons implícit  de “violència objectiva”. Aquesta violència es troba, per exemple, en el llenguatge: les paraules vehiculen ideologies,  i a més a més, en el mer fet de  parlar, de trossejar amb paraules la realitat,  hi ha violència. Ara bé,  se centra especialment en una altra forma de violència objectiva: la violència sistèmica, és a dir,  la violència que ajuda a fundar i mantenir un sistema. Per exemple, des del punt subjectiu no podem considerar violent un individu que fa donacions a ongs i fundacions, que subvenciona a través de la seva empresa campanyes humanitàries, i que fins i tot publica articles i assajos amb propostes per crear un món millor.  Però, des del punt de vista objectiu,  amb la seva activitat (professional) sustenta el sistema d'explotació capitalista,  les estructures del qual són a la base de les “crisis humanitàries”. Així, un Gates o un Soros són 'liberals comunistes': amb una mà intenten pal·liar els mals d'un sistema, el qual mantenen amb l'altra...

Menys encertat apareix en abordar la “post-política” i la  “biopolítica”,  car la redueix a la fórmula “política de la por” (por a l'immigrant, por a la depravació sexual, por a l'excés d'estat...).  A partir del cristià “estima el teu proïsme”,  insisteix en una de les seves idees obsessives: el veí, el proïsme és, de fet, inhumà, monstruós, poc estimable... D'aquí el zizekià “Tingues por del teu proïsme com de tu mateix”.

L'equivalència de fons de  postures aparentment  contràries és un dels trucs de màgia recurrents en els escrits de Zizek. Per exemple, detecta en el fonamentalista (el qual actua mogut per una Creença Absoluta) i en l'occidental escèptic (incapaç de prendre's seriosament cap Causa, i per això lliurat a un hedonisme tou) una arrel comuna: de fet, l'acció brutal  del terrorista fonamentalista delata que,  en el fons, com el nihilista occidental, no està segur de la seva creença.

Zizek és un pensador molt perspicaç, agut i enginyós; no acostuma, però,  a fer propostes concretes. Trobem una excepció en el llibre que ens ocupa, i per a un conflicte tan enrevessat com el palestino-israelí. Fidel a la recerca d'un acte autèntic que modifiqui radicalment el marc, es demana, per exemple,  si no haurien de lluitar els palestins, no contra l'estat d'Israel, sinó més aviat contra els estats àrabs totalitaris. 

En un altre capítol, contrasta la insistència actual en la tolerància amb l'oblit en què cauen les denúncies d'explotacions i injustícies. Com que la política es converteix en qüestió de tolerància entre cultures, s'abandonen els projectes emancipadors. El lector aquí es pregunta si veritablement “projecte emancipador” i “tolerància” són incompatibles, com sembla entendre implícitament l'anàlisi de Zizek. 


Oriol Farrés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada